torsdag 29. november 2012

Bönorna. Och squashen.

Jag läste en blogg kallad parkettodlaren. Den är inaktuell, men det som är bra med bloggar är att de oftast ligger kvar även om de inte uppdateras. Jag blev inspirerad och köpte frön. Bönor och squash. Hade jag lagt till majs hade jag odlat alla stapelvaror hos Iroquois-indianerna. Hade ett intresse för indianer när jag var yngre. Det gick över, men vissa fakta sitter kvar.
Förodling i pet-flaskor

They're alive! Omplanterade till kruka.

Sooooool!
Bönor

Squash
 Jag fick lov att binda upp bönstänglarna när de började försöka krypa därifrån.
Tomten såg till att de skötte sig
Bönpåsarna som jag ställt bredvid visade sig vara virilare än jag tänkt.
Squashen stortrivdes :-)
Ja, det är en stekpanna. Grillpanna för att vara exakt.
Det blev inga squashfrukter men väl en massa tjusiga blommor. Jag vet att man kan fylla dem och fritera dem. Men orka det.

Småbönorna var så söta.

De växte duktigt.

Ser det inte lite ut som om de försöker signalera till omvärlden att de hålls fångna och vill ut?
Finns det ingen som kan hjälpa oss?!
Lite regnskogskänsla:

Som vanligt stämde inte bilden på förpackningen.

Det var väldigt kul att gå och skörda i mitt eget rum.

Jag försökte behandla dem som primörer. Det smakade bönor med riven ost.

När jag hade tröttnat på dem, och slutat skörda när de var 10-12 cm som det stod på paketet, hände något: 
Jaha...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar