tirsdag 27. november 2012

Vad gör din kung nu?

Ibland får man veta vad de norska kungliga gör om dagarna.

Det får man inte veta i Sverige. Varför har man ingen koll på det? Det går bra att klaga på att de är dumma i huvudet och kostar massa pengar. Men att faktiskt ta reda på vad de gör, det görs inte. När jag bodde i Wien hälsade knugen och Silvia på. Det var enormt. Det stod i alla tidningar och hela besöket bevakades noga. Vad gjorde de? Vad sa de? Vad hade de på sig? Okej, ingen brydde sig om kungens kläder men Silvias beskrevs i detalj. Folk lyssnade på vad de sa. De skrev om vad Silvias välgörenhet gör... Silvias välgörenhet? Nån som vet? Och de följdes av ett helt entourage av företagsrepresentanter. Veckan de var där kallades "svenska veckan" och många svenska företag ställde ut på en mycket välbesökt mässa. Sedan dess är jag lite mindre generös med gallan riktad mot kungahuset. De gör faktiskt nånting. De spelar en roll för svenska företag i utlandet. De gör skillnad för hur människor utomlands ser på Sverige. Sedan Wien brukade jag tycka att det var bra "de är ju ändå ganska harmlösa". Efter kungens kaffefrillor är jag inte lika säker. Jag har helt ärligt sett ner på italienare eftersom de uppenbarligen är så korkade att de röstar på Silvio Berlusconi, de tycker han är bra. Alla andra tycker han är vidrig. Vad tänker folk om Sverige som har en statschef som tar in betalda "flickor" som socker till kaffet?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar