torsdag 22. mars 2012

Besök!

Mamma var ju här. Hon tog sig till Jernbanetorget (stora stationen) och vägrade sen att köra en meter till. Jag fick komma och hämta henne :-) Vi lastade av allt hon tagit med sig och hittade sen en parkeringsplats precis runt knuten.

Jag slog på stort och bjöd på tapenadefyllda smördegsrullar till fördrinken. Tapenaden kostade 40 kronor. Jävla land.
Före
Efter. Mums!
Laxlasagne med gröna bönor!
Efterrätt blev crêpe Suzette. Jag under efterrätten: Vad ler du åt...? Mamma: Det är så gott!
Mamma hade bland annat med sig kött i stora lass:
Och ost!
Dessutom: min Jamie-Oliver-stekpanna som jag ska gömma på mitt rum, min symaskin, tre sorters dessertvin :-), min TV, massa kläder och så vidare.

Vi gick på guidad citywalk som var intressant. Och kall och blåsig. 
Vy från Akershus fästning
Sen åt vi. När jag var liten gick vi ofta på mongolisk barbeque jag och mamma. Så det var lite nostalgiskt:
På kvällen åt vi ostbricka. Mamma hade naturligtvis tagit med sig 2 kg dessertost. Jag hann inte ta någon bild tyvärr.
Här fanns det kex
Dagen efter gick vi på vikingaskeppmuseum. Imponerande stora skepp.

Det har byggts en kopia av det översta skeppet som har seglats till Nordamerika:
Skeppen var gravar för rika människor. Det fanns allt möjligt i dem, bland annat en paradvagn:
 Min syster är historieintresserad och kan väva brickband så det var kul att hitta brickor:
Det blev en favorit i repris när vi åt middag på Café con bar. Sen åkte mamma hem med den parkeringsbot hon helt obegripligt lyckats få.

2 kommentarer:

  1. Mysigt! Och oj så mycket kött!

    SvarSlett
  2. Väldigt mysigt :-)

    Och mycket kött. Frysen mer än full...

    SvarSlett