tirsdag 6. mars 2012

Estelle

Jag har några kommentarer på namnvalet. Det hade ni kanske på känn? För det första, jag får lite känslan av att Victoria och Daniel tycker att Estelle är unikt. Två invändningar mot det:

Invändning nummer ett: det är inte viktigt att en blivande drottning har ett unikt namn. Hon är den enda i sitt slag i världen ändå.

Invändning nummer två: kungafamiljens medlemmar ska representera Sveriges kulturarv, förankring i historien och plats i världen. Har Victoria och Daniel koll på detta? Att det är en blivande regent de namnger? En blivande SVENSK regent. Inte en blivande frisör. Ej heller en fransk blivande frisör. Som jag tidigare påpekat ska inte namnvalet vara föräldrarnas sätt att uttrycka sina egna åh-så-intressanta personligheter, utan det ska vara ett namn som är lämpligt. Arvprinsessan Estelle, Kronprinsessan Estelle, Drottning Estelle. Jag tycker det är bedrövligt, helt ärligt. Synd att de inte ville ha något tråkigt som Ingrid eller Kristina. Jag tycker de borde ha tagit sitt ansvar och valt ett sånt namn ändå. Ska Sverige verkligen representeras av en Drottning Estelle?

Varför jag tycker Estelle är bedrövligt? Låt mig illustrera med en mind-map på olika grupper av namn. Var placerar sig Estelle?

Och nej, mamma, jag tänker inte "ta ett djupt andetag och acceptera det här".

1 kommentar:

  1. Jag tycker att Estelle är ett fint namn som Daniel och Vickan valt. Jag tycker man ska respektera deras namnval. Dessutom är detta ett släktnamn som funnits inom släkten Bernadotte sedan tidigare. Att hitta ett namn som hela svenska folket gillar och tycker är lämpligt är en omöjlighet. Jag tycker att de har fått allt för mycket kritik för de namnval de gjort. Hejja Estelle. Hon kommer att bli en fin princessa och drottning. Det där med namn är både kul men också känsligt. Jag har full försåelse för att man tycker annorlunda och det måste man ju få göra.
    Kram!

    SvarSlett