søndag 9. oktober 2011

Bolig i Oslo

Det är dyrt att bo i Oslo. En vanlig tvåa kan lätt kosta 12000 i månaden. WTF?! tänkte jag, hur gör vanliga människor? Finns det vanliga människor? Jo, och de bor i kollektiv. Man hyr ett rum och delar toa och kök. Ofta vardagsrum också.

Det går till så här: En person med en lägenhet med ett rum ledigt lägger ut en annons och söker en inneboende. Hundra personer hör av sig. Lägenhetsinnehavaren håller visning så de sökande kan titta på rummet och lägenhetsinnehavaren kan titta på de sökande. Sedan ska en sökande och en innehavare hitta varann. Det är båda som väljer och båda vill ha det bästa så alla håller hela tiden alla dörrar öppna. Så de sökande säger att de vill ha rummet trots att de inte vill det för att försäkra sig utifall att de inte får sitt förstaval. Innehavaren bjuder in till visning trots att det ska komma någon och skriva kontrakt imorgon, utifall att den personen inte kommer. Så sökande kan få veta att rummet är uthyrt 15min före sin visning och innehavare kan få börja om gång på gång med att hålla visning eftersom alla som sa sig vara intresserade hörde sen aldrig av sig igen.

Metoden jag använde när jag fattat systemet är att gå på jättemånga visningar, säga att man är intresserad på alla och sen ta det första bästa som kommer. Vara likadan som alla andra det vill säga. Men går man på en enda visning och hoppas på den och man inte får den, så är det en vecka till på hostel. Men för att vara lite vänlig på en ovänlig marknad så messade jag alla jag varit på visning hos och tackade för visningen och sa att jag hittat något annat och lycka till med uthyrningen. De flesta messade tillbaka och tackade så mycket för beskedet :-P

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar