lørdag 8. oktober 2011

Så här gick det till

Jag ville göra nånting nytt. Så jag letade efter forskargrupper med intressant forskning runt om i Europa. Jag började stort med Paris och London :-) Jag mejlade och mejlade och mejlade. Fick inget svar eller svaret att jag var intressant men att det var fullt i labbet. Så jag började leta bland platsannonser istället, det gick bättre. Min första inbjudan till intervju fick jag när jag var i NY med Y. Hyperventilerar, woho! Men, det norska naturbruksuniversitet ligger i Ås. Ås...? Med 16000 invånare... Det blev inte av, som tur var, för under min semester blev jag inbjuden till en annan intervju. I Oslo. De erbjöd sig att betala flyg och hotell. Okidoki! :) Gick förbi hotellet igår:



Intervjun gick dåligt. Jag pratar i allmänhet för lågt och dessutom var jag hypernervös och osammanhängande. Usch. På den klassiska intervjufrågan: Vad är du bra på? Svarade jag: Öööööö......

Men sen fick jag mejl om att skicka kontaktuppgifter till mina referenser. Bästa A på jobbet var en och min handledare för ex-jobbet var den andra. Och sen fick jag en shortlisting med mitt namn överst. Yay!! Och sen var det bara att fatta att jag skulle flytta till Oslo och kolla upp hur man får tag i bostad. Blessed internet.

När jag bodde i Wien hade jag inte internet i mitt studentrum vilket ledde till att jag inte kunde hålla kontakt med någon. Däremot har jag aldrig pluggat så effektivt... Det året är som ett svart håll, jag vet inte vad familj och vänner gjorde, de vet inte vad jag gjorde. Jättetrist. Den här gången ska jag försöka se till att vänner och familj är lite delaktiga i mitt liv. Verkligen inte min starka sida tyvärr. Men bloggen är ett fönster till mitt Oslo, så välkommen. Window peeper.

3 kommentarer:

  1. Hej Miriam,
    Tack för blogglänken. Så kul att du har börjat blogga! Ett perfekt sätt att hålla kontakten med familj och vänner och få höra om dina äventyr i Olso. Jag är jätteglad att du startat en blogg. Vill du så länkar jag gärna till din blogg från min blogg. Jag kommer absolut att följa dina äventyr i Norge.
    Kram och ha en fin helg.

    SvarSlett
  2. Yay! Du är så bäst, vill komma och hälsa på SNART! Och vill se bilder fr din lgh så man får veta hur det ser ut...

    SvarSlett
  3. Desiree
    Hej! Min första kommentar! Har ju blivit så inspirerad av din superfina blogg så nu vill jag också prova. Det känns bra att ni så att säga hänger med till Oslo :-)
    Du får gärna länka. Kan jag länka till dig?
    Ha det bra!
    Kramar

    Mika
    Bilder finns och blir fler när det ser lite bättre ut här... Nu är bilderna ordentligt iordningställda haha
    Kram!

    SvarSlett