fredag 14. oktober 2011

Vådan av att betala hyra

Gick in på en bank för att betala hyran (husleie). Hade ett kontonummer. Efter en sväng förbi kassan som först gav mig en blankett att fylla i och återkomma med och sen hänvisade till en inbetalningsmaskin som inte accepterade utländska visa-kort så stod jag i kassan för tredje gången och skulle betala in på det jäkla kontot.
- Ja, du kan ju göra det här, men det kostar 150 kronor.
- Va...? Hundraf..? Va?!
Att på en bank göra en insättning till ett konto i samma bank men annan filial kostar 150kr.
- Du må ha norsk bankkonto ellers dör du av gebyrene, sa hon. (gebyr = avgift)
I'd say.

3 kommentarer:

  1. För några dagar sen gjorde dom ett inslag på nyheterna om att det va så dyrt som 150 kr att göra samma sak i Sverige. Vart är Norden på väg..
    /Malin

    SvarSlett
  2. Du får nog se till att skaffa norskt konto. Hur gör man det? Jag känner igen det här med allt sådant här som man råkar ut för i början då man flyttat till nytt land och det är bara så otroligt mycket som man inte känner till. Saker som alla andra tar för givet men som man inte har koll på. Det hör till att bli lite utskrattad av myndigheter och annat.
    Kram och trevlig helg. Ska du hitta på något kul?

    SvarSlett
  3. Malin
    Det känns verkligen som om de tar ut så mycket de bara kan.

    Desiree
    Man måste ha norskt personnummer för att öppna bankkonto. Det ska komma med posten nu när jag varit på Folkeregistret. Två veckor skulle det ta. Hoppas på det.

    Kram på er! Ska se om jag lyckas skruva ihop fler möbler i helgen :-)

    SvarSlett