tirsdag 29. november 2011

Karl Johan

Paradgatan mellan sentralstasjon och slottet heter Karl Johans Gate. I folkmun Karl Johan. Betoning: karljo-HAN, inte som svampen alltså. M uttalade det karl-JO-han, som svampen, mycket förvirrande, jag visste plötsligt inte vem jag var och var jag var längre.

Gatan har en puckel i mitten. Från den ser det ut såhär västerut:
Slottet längst bort
 Från slottet ser det ut såhär på kvällen:

Gatan är en kilometer lång och är visserligen lite av en symbol för Oslo och Norge men restaurangerna är inte av det urnorska slaget.
TGI Friday

Hard Rock Café

Max
Längs gatan finns dock viktiga norska institutioner som Stortinget, gamla universitetsbyggnader och Nationaltheatret. Och alla stora klädkedjor representerade. Mycket bra med Karl Johan är att affärerna stänger 20.00 på vardagar. Upplagt för kvällsshopping alltså. Tyvärr är inte jag särskilt ofta upplagd för kvällsshopping på vardagar. Men det är mysigt att strosa längs Karl Johan, det är alltid folk ute och det är ofta nånting händer.

Vill man se nåt lustigt kan man kolla in den norska sidan om Karl XIV Johan. Han kallas VAD?

2 kommentarer:

  1. Kul att få se hur det ser ut på Oslos mest kända gata. Ser fint ut.
    Kram!

    SvarSlett
  2. Kallas "Paradgata" av en anledning :-)

    .....


    Nu blir jag osæker om den kallas det av norrmænnen, kanske bara ær jag? Men det ær med svenska mått en paradgata. Basta.

    SvarSlett