torsdag 10. november 2011

Queen Magda

Ofta när jag läser kommentarer på nätet tappar jag tron på mänskligheten. Vad är det för människor som skriver ohyggliga, hatiska kommentarer till relativt oskyldiga saker på nätet? Pratar de så? Eller är det den inre monologen som kommer till tals? Herregud i så fall. En bild på någon som inte är särskilt snygg men som inte är på bild på nätet av egen vilja får kommentarer som kan göra en ordentligt nedstämd. Vad är det för fel på folk?

Som motgift läser jag ofta Magdalena Ribbings spalt på dn.se. Frågorna är ofta hur bisarra som helst och kommentarerna kan vara hejdlöst roliga.

Den eviga frågan :-P
"Under en mycket trevlig kväll över ett glas vin så fick jag höra att det som jag trodde var vett och etikett istället hade sitt ursprung i syfilis, nämligen lillfingret som kan hållas ut lite graciöst när man lyfter glaset för att dricka. Påståendet var att adelsmännen tvingades hålla ut lillfingret på grund av stelhet i lederna av syfilis. Detta undrar jag givetvis nu om det är sant, vart kommer gesten ifrån? Hur står det till med lillfingersetiketten idag, ska det ut eller hållas inne i finare sällskap?"

En av kommentarerna:
"Anledningen till lillfingerspretande är ju naturligtvis för att man ska kunna trä upp en kringla på det."

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar