lørdag 5. november 2011

Promenad

Elgburger fra Bondens Marked* till lunch.
Bland de godaste burgarna jag ätit faktiskt. Kanske inte ser ut så.

*Ej felstavat

Sen följde jakten på synagogan. Har haft bilder på en kyrka och två moskéer. Kände att alla abrahamitiska religioner borde representeras här i bloggen (pretto?). Jag hade sparat adressen i mobilen. Tyvärr glömde jag karta. Utan karta finns det en reell risk att jag går vilse, inte hittar hem och svälter ihjäl i en gränd. Jag visste ungefär i vilket områden den ligger så jag gick ungefär i den riktningen (om man vet nånting om människor som saknar orienteringsförmåga så är det att så låter en mycket dålig början).
Vid Wallmans salonger, finns tydligen i både Oslo och Köpenhamn.
Akerselva
Vad räddade mig? Den här staden har en fantastisk egenhet: På varenda busshållplats finns en karta. Om fler städer hade det systemet skulle färre människor svälta ihjäl i gränder.
Larven skulle tydligen till Stensberggata

Success!
När jag väl hittat synagogan försökte jag fota den utan att se ut som en terrorist som fotar synagogor med skumma syften. På vägen ner mot centrum gick jag förbi:
som påminde mig lite om andra delar av Europa där man är bättre på det här med att ljussätta byggnader. Sen såg jag överraskande nog en nunna. Vilade fötterna på café i Glasmagasinet.
Halloncheesecake, fantaschtischk.
Imorgon är det en muslimsk högtid. Det vet man om man bor på Grönland för då får man krosskador i mataffären och går hem och googlar what is up with the muslims? Och så får man veta att det är Eid al-Adha imorgon. Undrar om man borde smyga förbi en moské och ta lite bilder på festklädda party people? Eller om man kommer tas för någon som fotar festklädda party people med skumma syften?

2 kommentarer:

  1. Kommer bondens marknad fortsätta under november?? Vill gå!

    SvarSlett
  2. Sorry, just den helgen är det i Lilleström :-(

    http://www.bondensmarked.no/details/183-hjem-a-hobby-norges-varemesse-lillestrom.html

    SvarSlett