søndag 27. november 2011

Kiwi

En norsk matvarukedja heter Kiwi. Det är min närmsta mataffär. Jag kan skatta mig lycklig att den är öppen på söndagar, det är nämligen inte de allra flesta affärerna. Det finns en lag om att mataffärer som är större än en viss storlek inte får vara öppna på söndagar. Så var det också i Wien. Få saker gör mig mer frustrerad än idiotlagar som hindrar mig från att köpa mat för att det råkar vara söndag. Jag äter nämligen mat även på söndagar. Jag vet inte hur det är med lagstiftarna? De kanske helgar söndagen så till den milda grad att de avstår från att inta föda?

I Wien blev jag varje lördageftermiddag vittne till att människor hamstrade mat för det skulle inte finnas någon att få tag på dagen efter. Jag skakade på huvudet och tänkte elaka tankar om hycklande katoliker. De går nämligen inte i kyrkan på söndagarna utan spelar biljard i köpcentrumen, restaurangerna är nämligen öppna, men inte mataffärerna (?!).

Jag var en gång på en söndag på den stora järnvägstationen i Berlin. Där var en mataffär öppen. Men de gångar där tvättmedel och andra icke-rese-betonade artiklar fanns, de var AVSPÄRRADE med gul-svart polistejp och en hänvisning om att det var söndag. Det var förbjudet att sälja och köpa tvättmedel på en söndag. Herregud.

Därför blev jag minst sagt förvånad när jag upptäckte att alla klädaffärer och de allra flesta mataffärerna i Norge är stängda på söndagar. Bröl!! Skärpning.

Men min lokala Kiwi-handlare är en visionär. Jag blir glad och arg samtidigt. Den vanliga ingången, stängd på en söndag:
 Men några meter bort, samma byggnad, annan ingång, öppet?
Ja, det är nämligen söndagsbutiken, en mycket mindre butik stängd alla andra dagar.

4 kommentarer:

  1. Hallå?
    Varför finns öppettiderna 10-23 bara med på ena bilden? Finns det en lag som säger att man bara får ange öppettiderna på söndagsbutiken när den är stängd?

    Storebror (...ser dig)

    SvarSlett
  2. Bilderna ær tagna med några dagars mellanrum. Han ær driftig, affærsinneha-varen/verskan.

    Mycket uppmærksamt av dig.

    SvarSlett