lørdag 4. februar 2012

Att bestiga en semla

Blev plötsligt supersugen på semlor. Letade överallt. Googlade och hittade väldigt lite, dock någon som skrev att de norska semlorna har hallonsylt i. Hallonsylt...?

Några dagar senare gick jag förbi en stor skylt med "Nå har vi svenska semlor" Yay!! Tjejen i cafét var naturligtvis svensk och när jag frågade om de kommer sälja semlor fram till semmeldagen sa hon att "ja, vi kör hardcore på semlor nu". Och sen bekände hon att hon längtar hela året tills man kan köpa semlor :-D
Till tops!
Åt en väldigt sen lunch den dagen så semmelemman fick bli middag. Med ett stooort glas mjölk. Rös av välbehag.
Nu du mandelmassa!
(Påminner mig lite om det här. "Norskan" är urusel btw haha)

6 kommentarer:

  1. Kul att du fick tag på semlor. Känns som om det borde finnas i Norge med tanke på hur många svenskar som bor där. Måste ändå säga att denna ser lite annorlunda ut jämfört med de svenska. Den ser lite ljusare ut i degen men huvudsaken är ju att den var god vilket den ser ut att vara.
    Ha en skön helg.
    Kram!

    SvarSlett
  2. Precis, det är en fördel att vara många :-) Den smakade helt rätt, ska tillbaka väldigt snart för fler...
    KRAM

    SvarSlett
  3. Viktig fråga inför semmeldagen 2013 nästa vecka..var hittade du den goda semlan i Oslo?
    Förra året hittade jag bara tråkiga, ungefär en vanlig bulle som var urgröpt med mandelmassa och grädde, inte den riktiga luftiga varianten.

    /Jonas

    SvarSlett
    Svar
    1. Det måste ha varit Baker Hansen!

      http://www.bakerhansen.no/

      Just nu på deras hemsida står det att de gör Fastelavnsboller med bringebaer eller mandelmassa!!11!

      Slett
  4. Hej Jonas,

    Det var i närheten av Majorstuen, på Bogstadveien. Lycka till på semmeljakten!

    /Miriam

    SvarSlett
  5. Tack för infon!
    Jag får åka dit i veckan och spana om jag hittar rätt ställe inför nästa vecka.

    /Jonas

    SvarSlett