mandag 27. februar 2012

Norsk lunch till middag

Vad norrmännen förlorar på korv tar de igen på leverpastejen. Det finns väldigt många att välja på. För många för en velpella som jag.
Här var det jubel!
Min middag fyra dagar i rad går att skönja på bilden nedan.
M-U-M-S!!
Detta är vad norrmännen äter till lunch (eller hälften av det...). Mackor. Med makrill i tomatsås, leverpastej, hårdost, räkost, brunost, skinkost. Jag försökte ett tag. Do as the Romans, you know. Tänkte smälta in. Fet chans, du är ny och svensk, liksom... Jag fick ge upp. Jag äter inte frukost så två mackor (även om det var dubbelmackor) till lunch gjorde att mina kollegor vid tretiden såg ut såhär. Det är väldigt få som kommenterar vad jag äter i lunchrummet och i så fall alltid vänligt intresserat. Troligen för att de vet att jag är svensk och äter varm mat till lunch / är udda. Några gånger åt jag makrillmackor på jobbet i Sverige. Ett av följande hände ofelbart:

1. Någon frågar om jag renoverar köket?
2. Någon utbrister "Men vad är det här?!"
3. Någon säger ingenting men stirrar på min mat à la Stellan Skarsgård i Den enfaldige mördaren.

2 kommentarer:

  1. Haha, se den filmen om du inte gjort det, den är jättebra. "Jag ska döda fabrikörn!!" (säger han...)

    SvarSlett