onsdag 8. februar 2012

Dette skjer i Oslo

Prenumererar på ett nyhetsbrev om aktuella saker i Oslo som heter Dette skjer i Oslo. Det var till exempel så jag hamnade på en performance om en polarresa... En helg skulle det vara en utställning om grekiska ikoner. Jag la min lördagspromenad åt det hållet. Hittade det till slut. Var naturligtvis den enda där förutom medlemmar i grekisk-ortodoxa kyrkan, utställningen hölls i deras föreningslokal bredvid kyrkan nämligen. Jag tittade på ikonerna och försökte se intresserad ut, tycker de rent estetiskt är jättefula, och medlemmarna i grekisk-ortodoxa kyrkan tittade på mig. Sen fick jag frågan om jag ville se kyrkan. Okej, tänkte jag, kanske mer folk? Nej. Helt tomt, församling på 200 personer, används för gudstjänst en gång i månaden. Det blev en privat guidning:
Guiden berättade att denna kyrka tidigare varit protestantisk och det var därför den var så ful... Grekisk-ortodoxa kyrkor är vanligtvis mycket mer utsmyckade. Sen fick jag en lång föreläsning om ortodoxins 5-sinnen-ideologi, man ska se ikonerna, känna lukten av rökelse, höra mässandet, smaka nattvardsvinet och vara med fysiskt i att bygga en ark osv. "Protestanter bara sitter i bänkarna och tar in allting intellektuellt med en predikan, vad är det?! Man ska uppleva religionen!"
När jag blev bjuden på kaffe sa jag att jag tyvärr måste gå, sen tackade jag så mycket och smet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar