onsdag 1. februar 2012

En underskattad rotsak

Jag gillar egentligen inte Disneys version av Nalle Puh, eller som han heter på norska. Men jag gillar kanin. Han är så härligt pretentiös. En scen som har fastnat hos mig och syrran är den som börjar ett av avsnitten: det regnar, alla djuren är samlade utomhus i kanins trädgård med paraplyer, de ser ut att ha det ruggigt. Kanin står framför en tavla med en pekpinne och deklarerar: idag ska vi prata om vår vän limabönan!

Bara för att ni ska fatta att jag vet hur det låter när någon hävdar att rödbetor, det är smakens!

Här börjar i alla fall inlägget:

Rödbetor är så gott!! Jag upptäckte vakumförpackade, färdigkokta när jag bodde i Wien och de finns här också! Otroligt behändigt att slippa koka i hundra år och sen skala. Bara att ploppa ut ur förpackningen.
Potatisskalaren får inte vara med trots att hen vill
Man kan göra borstjtj:
Och man kan göra rödbetssallad som är så god så man dör lite. Rödbetor på en tallrik, timjan på, sen en dressing med senap och vitlök, sen ett berg med fetaost och sen kläms en citronklyfta över. Mums!

3 kommentarer:

  1. åh, senapsdressing!!:) rödbetorna med fetan såg jättegoda ut!!

    SvarSlett
  2. Potatisskalare är maskulint om man får tro franskan.

    SvarSlett
  3. Justin: Den är helt otroligt goooood!

    Telias: Fransmännen har trosor och fransyskorna har mustasch. Vad är din poäng?

    SvarSlett